Головна » Статті » Мої статті |
Програма «Intel ® Навчання для майбутнього» працює в українській освіті з 2004 року і за 10 років співпраці ми маємо змогу оцінити її можливості. Питання застосування інформаційно – комунікаційних технологій залишається актуальним. Це продиктовано змінами в освіті, насамперед, впровадженням нового Державного стандарту, оскільки інформаційно – комунікаційні технології дозволяють ускладнювати зміст навчального матеріалу, збільшувати його обсяг, сприяють науково-дослідницькій, пошуковій, експериментальній, проектній діяльності учнів. Аналізуючи зміст програм освітньої галузі “Природознавство” звертаємо увагу, що особливе значення мають такі методи і прийоми навчальної діяльності школярів, як спостереження, проведення нескладних дослідів, вимірювань, робота з різними інформаційними джерелами тощо. Тому в кожному розділі програми виділено рубрики «Практичні роботи», «Практичні заняття», «Дослідницький практикум» та «Міні-проекти». «Дослідницький практикум» – це самостійна (або з допомогою дорослих) робота учнів у позаурочний час. Його мета – вироблення дослідницьких умінь у процесі розв’язування задач практичного спрямування. Підготовка «Міні-проектів» здійснюється як на уроці так і в позаурочний час, так само відбувається їх презентація. [1] Ці завдання сприяють розвитку дослідницьких вмінь та потребують чітко спланованої роботи. Оволодіваючи прийомами аналізу і синтезу під керівництвом вчителя, учні не тільки пізнають об’єкти природи, а й встановлюють причинно – наслідкові зв’язки, будуючи дослідження таким чином:
Отже, плануючи роботу на навчальний рік, виділяю теми навчальних проектів, які будуть реалізовані за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього». Дослідницька діяльність учнів на уроках природознавства в 5 класі включає три етапи: І етап – підготовчий . В межах однієї теми учні повинні реалізувати міні – проект, який дає можливість реалізувати міжпредметні зв’язки та сформувати ключові компетентності. Перед вчителем стоять завдання навчати учнів: бачити проблему, вміти висувати гіпотезу, спостерігати, проводити експеримент, обґрунтовувати, або спростовувати гіпотезу, робити висновки. Наприклад : Природознавство 5 клас. Розділ ІІІ. Земля – планета сонячної системи. Тема 1. Земля як планета. В межах вивчення тем «Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води. Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини в природі. Значення води у природі. Використання води людиною » релізую навчальний проект «Мандрівка Капітошки» за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього». По завершенню роботи Учні: називають: властивості води; наводять приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води людиною; описують: результати власних спостережень і дослідів; пояснює: кругообіг води у природі; значення води для живої природи; розрізняють: способи зображення об’єктів на географічних картах; показують на глобусі та географічній карті: географічні об’єкти ( річки, моря, океани); використовують: додаткові джерела інформації для виконання навчального проекту; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; оцінюють власний внесок у діяльність малої групи співробітництва, прагне аргументовановисловлювати власні судження. В межах даного проекту виконується дослідницький практикум
Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. [1] Презентація до уроку http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35274114 Плануючи цей проект, визначаю об’єкти спостереження, проблемні запитання у ході розв’язання яких, учні роблять власні відкриття. План проекту: http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35250841 ІІ етап – основний, або розвиток дослідницький вмінь шляхом дослідницько – експериментальної роботи. Цей етап розпочинається вчительською презентацією : http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35250770 Особлива увага приділяється дослідженню шляхом самостійної роботи. Вчителю необхідно визначити найефективніші методи й методичні прийоми, які сприятимуть міцному і свідомому засвоєнню навчального матеріалу і спонукатимуть учнів до пошуку відповідей. Для формування дослідницьких вмінь на даному етапі доцільно обирати такі методи роботи: дискусія, творчі завдання , ігрові змагання, метод «Незакінчена розповідь», метод «Шести думаючих капелюхів», спостереження, метод «мозкового штурму», або «мозкової атаки», використання технологій розв’язання винахідницьких задач (ТРВЗ) , експеримент, метод проекту, тощо. Основне призначення цих методів - генерування найбільш підходящих рішень. ІІІ етап - заключний, включає в себе оформлення результатів і їх представлення. При реалізації проекту «Мандрівка Капітошки» учням було запропоновано представити результати у вигляді презентації , та публікації (бюлетеня і буклету)http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35250707 Працюючи за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього», дає змогу вивчити навчальний матеріал дедуктивним способом: від загального ознайомлення з поняттям «вода» до вивчення окремих її властивостей. Закінчити хочу словами Н.Маслова «Завдання педагога в тому, щоб довести до дверей, дати ключа і навчити учня ним користуватися. Та ніхто, крім самого учня, не зможе ввійти у світ знання.»
Література: 1. Програма МОН України з природознавства 5 клас. 2. Інтернет ресурс. Режим доступу: http://osvita.ua Автор В.Богін
Мироненко Олена Миколаївна, вчитель біології Цвітненського навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад I-III ступенів - дошкільний навчальний заклад" Олександрівської районної державної адміністрації Кіровоградської області | |
Переглядів: 445 | |
Всього коментарів: 0 | |