Головна » Статті » Мої статті

Організація дослідницької діяльності школярів на уроках природознавства. в ході реалізації проекту Інтел. Навчання для майбутнього (Мироненко О.М.)

Програма «Intel ® Навчання для майбутнього» працює в українській освіті з 2004 року і за 10 років співпраці ми маємо змогу оцінити її  можливості. Питання застосування інформаційно – комунікаційних технологій залишається актуальним. Це продиктовано змінами в освіті, насамперед, впровадженням нового Державного стандарту, оскільки інформаційно – комунікаційні  технології дозволяють ускладнювати зміст навчального матеріалу, збільшувати його обсяг, сприяють науково-дослідницькій, пошуковій, експериментальній, проектній діяльності учнівАналізуючи зміст програм освітньої галузі “Природознавство” звертаємо увагу, що особливе значення мають такі методи і прийоми навчальної діяльності школярів, як спостереження, проведення нескладних дослідів, вимірювань, робота з різними інформаційними джерелами тощо. Тому в кожному розділі програми виділено рубрики «Практичні роботи», «Практичні заняття», «Дослідницький практикум» та «Міні-проекти». «Дослідницький практикум» – це самостійна (або з допомогою дорослих) робота учнів у позаурочний час.  Його мета – вироблення дослідницьких умінь у процесі розв’язування  задач практичного спрямування. Підготовка «Міні-проектів» здійснюється як на уроці так і в позаурочний час, так само відбувається їх презентація. [1]

Ці завдання сприяють розвитку дослідницьких вмінь та потребують чітко спланованої роботи.  Оволодіваючи прийомами аналізу і синтезу під керівництвом вчителя, учні не тільки пізнають об’єкти природи, а й встановлюють причинно – наслідкові зв’язки, будуючи  дослідження таким чином:

  1. Висунення гіпотези.Аналіз гіпотези.
  2. Збір інформації
  3. Оброблення інформації.
  4. Вибір найбільш обґрунтованих варіантів розв’язання проблеми
  5. Узагальнення і висновок.
  6. Презентація та захист [2]

Отже, плануючи роботу на навчальний рік, виділяю теми навчальних проектів, які будуть реалізовані  за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього». Дослідницька діяльність учнів на уроках природознавства в 5 класі включає три етапи:

І етап – підготовчий .  В межах однієї теми учні повинні реалізувати міні – проект, який дає можливість реалізувати міжпредметні зв’язки та сформувати ключові компетентності. Перед вчителем стоять завдання навчати учнів: бачити проблему, вміти висувати гіпотезу, спостерігати, проводити експеримент, обґрунтовувати, або спростовувати гіпотезу, робити висновки.

Наприклад : Природознавство 5 клас. Розділ ІІІ. Земля – планета сонячної системи. Тема 1. Земля як планета.

 В межах вивчення тем «Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води. Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини в природі. Значення води у природі. Використання води людиною » релізую навчальний проект  «Мандрівка Капітошки» за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього». По завершенню роботи

 Учні:

називають: властивості води; 

наводять приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води людиною;

описують: результати власних спостережень і дослідів;

пояснює: кругообіг води у природі; значення води для живої природи;

розрізняють: способи зображення об’єктів на географічних картах;

показують на глобусі та географічній карті: географічні об’єкти ( річки,  моря, океани); 

використовують: додаткові джерела інформації для виконання навчального проекту; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях;

оцінюють власний внесок у діяльність малої групи співробітництва, прагне аргументовановисловлювати власні судження.

В межах даного проекту виконується  дослідницький практикум

  • Вивчення розчинності речовин: глини, олії, лимонної кислоти.

Дослідження впливу різних температур на розчинення цукру (солі) у воді. [1] Презентація до уроку http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35274114

Плануючи цей проект, визначаю об’єкти спостереження,   проблемні запитання у ході розв’язання яких, учні роблять власні відкриття. 

План проекту:  http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35250841

ІІ етап – основний, або розвиток дослідницький вмінь шляхом дослідницько – експериментальної роботи. Цей етап розпочинається вчительською презентацією :

http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35250770

 Особлива увага приділяється дослідженню шляхом самостійної роботи.  Вчителю необхідно визначити найефективніші методи й методичні прийоми, які сприятимуть міцному і свідомому засвоєнню навчального матеріалу і спонукатимуть учнів до пошуку відповідей. Для формування дослідницьких вмінь на даному етапі доцільно обирати такі методи роботи: дискусія, творчі завдання , ігрові змагання, метод «Незакінчена розповідь», метод «Шести думаючих капелюхів», спостереження, метод «мозкового штурму», або «мозкової атаки», використання технологій розв’язання винахідницьких задач (ТРВЗ) , експеримент, метод проекту, тощо. Основне призначення цих методів - генерування найбільш підходящих рішень.

 ІІІ етап  - заключний, включає в себе оформлення результатів і їх представлення. При реалізації проекту «Мандрівка Капітошки» учням було запропоновано представити результати у вигляді презентації , та публікації (бюлетеня і буклету)http://www.slideshare.net/elochka2109/ss-35250707

Працюючи за програмою «Intel ® Навчання для майбутнього», дає змогу вивчити навчальний матеріал дедуктивним способом: від загального ознайомлення з поняттям «вода» до вивчення окремих її властивостей.

Закінчити хочу словами Н.Маслова «Завдання педагога в тому, щоб  довести до дверей, дати ключа і навчити учня ним користуватися. Та ніхто, крім самого учня, не зможе ввійти у світ знання.»

 

Література:

1. Програма МОН України з природознавства 5 клас.

2. Інтернет ресурс. Режим доступу:  http://osvita.ua Автор В.Богін

 

Мироненко Олена Миколаївна, вчитель біології Цвітненського навчально-виховного комплексу "загальноосвітній навчальний заклад I-III ступенів - дошкільний навчальний заклад" Олександрівської районної державної адміністрації Кіровоградської області

Permalink

Категорія: Мої статті | Додав: toxan14 (09.10.2017)
Переглядів: 445 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: