Головна » Статті » Мої статті

Теоретичні і практичні особливості організації дослідницької діяльності (Мироненко О.М.)

«Якщо істини, положення, правила не досягаються зусиллями розуму, то не розвиваються розумові здібності людини, а знання, які стали надбанням пам'яті, не викликають ніякої радості»
В. О. Сухомлинский

Біологічна освіта має сприяти: становленню загальної культури школяра, вихованню особистості, яка усвідомлює власну відповідальність перед суспільством за збереження життя на Землі; формуванню екологічної культури; зміцненню духовного і фізичного здоров’я кожної конкретної людини.

Мета біологічної освіти досягається у процесі вивчення шкільного предмета “Біологія”, функцією якого є формування у школярів ключових компетенцій, яких потребує сучасне життя. [1] , а сучасне життя і сучасна освіта тісно пов’язана з високими темпами розвитку та удосконалення науки й техніки, тож суспільство потребує освічених , здатних швидко навчатися і опановувати новітні технології, фахівців. Стає очевидним, що розв’язування завдань біологічної освіти традиційними методами не є ефективним.

Перед біологами  постає  ряд задач:

  1. Підвищення і збереження інтересу до предмета.
  2. Засвоєння знань.
  3. Оволодіння вміннями.
  4. Застосування знань на практиці.
  5. Оволодіння навичками самостійної роботи.

Тут на допомогу вчителю приходять різні методи навчання. Одним з таких є метод проектів - виконання різних навчальних, творчих, проблемних завдань. Метод проектів гарно реалізує дослідницьку діяльність  і вирішує перераховані вище завдання. Суть його в тому, що учні вчаться здійснювати певні дослідження, висувати гіпотези, обґрунтовувати   їх, шукати протиріччя. Таким чином в учнів відбувається формування дослідницьких вмінь. Вони формуються в процесі урочної діяльності в ході розв'язання навчально – дослідницьких завдань, які тісно пов'язані з пошуком, спостереженнями, експериментальною перевіркою та іншими методами наукового пізнання. Одним з виходів науки в шкільну практику є підручник. Для досягнення успішного результату саме на уроках повинна розвинутися зацікавленість учнів навчальним предметом, для цього навчання потрібно здійснювати за схемою: здивування → інтерес → запитання → пошук → роздуми → висновки.  Таким чином, учні вчаться працювати із джерелами наукової інформації під час розв'язування певної проблеми (підготовка доповідей, рефератів, диспутів, розробок власних гіпотез, оформлення бюлетнів, портфоліо, тощо), формується  проблемне  мислення на рівні самостійних наукових досліджень. Шкільна пошуково – дослідницька діяльність – один із аспектів самостійного добування знань учнями, якому В.О. Сухомлинський надавав великого значення. “ Важко переоцінити роль знань , - пише В.О. Сухомлинський, - що узагальнюють численні факти, явища, події, якщо вони здобуті самостійними розумовими зусиллями учнів у процесі аналізу .”

Гідне місце в організації дослідницької діяльності та формуванні дослідницьких вмінь займає метод проектів, який здійснюється за формулою  ШІСТЬ „П” [2]

Проблема → планування (проектування) → пошук інформації → проведення дослідження → перевірка результатів → презентація (захист) (див. таблицю)

№ з/п

Етапи роботи

Зміст роботи

Результат

  1. 1

Проблема

Визначення проблеми,яка штовхає учнів до пошуку; обдумування; визначення суперечності →  (явища, факти, знання) → схема пошуку рішення

Гіпотеза; орієнтовний план вирішення проблеми;

  1.  

Планування

визначення переліку питань, які необхідно висвітлити у проектній роботі; формування списку досліджень, які необхідно провести; визначення місця пошуку інформації за темою роботи;

План досліджень; список справ; розподіл доручень;

 

  1.  

Пошук інформації

збір інформації за планом

Самостійна робота з різними джерелами інформації

  1.  

Проведення дослідження

аналіз зібраної інформації; формулювання проблемних питань роботи; знаходження відповідей

Обґрунтування проблеми

 

  1.  

Перевірка результатів

Узагальнення матеріалу, висновки написання чернетки кінцевого тексту роботи підготовка наочних матеріалів для захисту, презентації

Чернетка роботи плакати наочних графіків, таблиць та презентації

  1.  

Презентація

Відтворення основних положень доповіді; наведення яскравих аргументів.

Захист роботи на шкільному конкурсі-захисті

Однією з форм організації навчальної роботи з біології є екскурсії в природу. «Природа є джерелом добра, її краса впливає на духовний світ людини тільки тоді, коли юне серце облагороджується вищою людською красою – добром, правдою, людяністю, співчутливістю, непримиренністю до зла… Краса природи виховує витонченість почуттів, допомагає відчути красу людини», - говорив  В.О Сухомлинський. Екскурсії є тією практичною  стороною навчального процесу , де знання і вміння учнів використовуються у повсякденному житті. Приклад проекту. http://metodportal.net/node/5743 створений на основі місцевого матеріалу.

Використана література:

1. Біологія. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.

2. Проектна технологія: Основні етапи роботи. Режим доступуhttp://kolir.at.ua/publ/vchitelska_storinka/metodichna_skarbnichka/proektna_tekhnologija/5-1-0-9

3. Методичний портал. Режим доступу: http://metodportal.net

4. МАН: підготовка науково-дослідницьких проектів/ Упор. М. Голубенко. – К.:Ред.загальнопед. газ., 2005. –  Б – кА «Шк. світу»

Категорія: Мої статті | Додав: toxan14 (09.10.2017)
Переглядів: 376 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: