Головна » Статті » Мої статті

Використання електронних підручників на уроках математики і біології ( Гребенюк О.М. Мироненко О.М)

Постановка проблеми. Електронний підручник – це додаткове джерело інформації яке подає її у цікавій та незвичній для учнів формі. Для нас, жителів віддалених районів країни, це можливість доступу до якісної освіти, можливість бути в курсі наукових та методичних новинок, можливість розвитку у сучасному темпі, можливість бути конкурентоспроможними на ринку праці. Це є особливо актуальним на сучасному етапі розвитку освіти,  відчувати себе освіченими особистостями,  іти в ногу з часом. Одна із основних задач школи – навчати дітей самостійно здобувати освіту в зручному для них темпі. За допомогою електронних підручників можна урізноманітнити навчальний матеріал,  підняти інтерес до предмету,  показати місця, предмети та явища, які віддалені від нас.  

       Метою статті є показати важливість впровадження в освітній процес електронних підручників, можливість створення вчителем електронних наочностей адаптованих до конкретного класу з конкретним рівнем навчальних досягнень.

       Виклад основного матеріалу.  Інформаційні та комунікаційні технології є цілком очевидними проявами інформаційної революції. Інформатизація освіти в силу специфіки самого процесу передачі знання вимагає ретельного відпрацювання використовуваних технологій і можливостей їх широкого тиражування.

      Розробка інформаційних технологій і засобів навчання розпочалася на теренах України ще в 70-ті роки, але й сьогодні, незважаючи на всі зусилля як педагогів, так і науковців, вони використовуються недостатньо і неефективно. Головними причинами цього є відсутність якісних педагогічних програмних засобів та слабка розробленість методичних питань впровадження інформаційних та комунікаційних технологій навчання.

       Сучасний період реформування школи  в цілому та природничо-математичної освіти зокрема потребує термінового розв’язання цієї проблеми. Застосування в сфері природничо-математичної освіти інформаційні технології мають сприяти розвитку цілісності та системності мислення учня, його уяви, мотивації до вивчення математики та біології; дозволяють більш повно забезпечувати усі види його пізнавальної діяльності, формувати відповідні уміння і навички; індивідуалізувати процес навчання.

       Застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики як засобу організації навчання потребує розв’язання цілої низки методичних питань:

·        як розробити ефективний ІКТ-супровід;

·        як поєднати його з традиційними для навчання математики засобами (картками, підручником, робочим зошитом тощо);

·        як організувати навчально-пізнавальну діяльність учня на уроці,  де застосовується комп’ютер;

·        яким буде керівництво вчителя навчально-пізнавальною діяльністю учнів на такому уроці.

Відсутність відповідей на зазначені та інші питання поки що серйозно гальмує інтеграцію інформаційно-комунікаційних технологій навчання у математичну освіту.

       Сучасна методика викладання математики перебуває на етапі розроблення оптимальних форм і методів застосування інформаційно-комунікаційних технологій. А комп’ютер виступає як засіб  навчання і забезпечує реалізацію дидактичних аспектів сучасного навчання; формування науковості навчання; інтенсифікацію процесу навчання; сприяння мотиваційному аспекту навчання; здійснення систематичного та об’єктивного контролю знань і вмінь учнів.

       У своїй практичній діяльності кожен учитель, який проводить навчальні заняття з використанням ІКТ, обирає потрібний йому за різними параметрами набір педагогічних програмних засобів, що підвищує ефективність його праці, а рівень теоретичних знань, практичних умінь і навичок його учнів наближує до вимог сьогодення. Окрім цього, для кожного вчителя є важливим не лише досягнення максимального результату роботи, але і спосіб його досягнення.

Та найефективнішим, на нашу думку, є підготовка та використання електронних підручників. Одним із видів яких може бути розробка презентацій на уроках вивчення нового матеріалу та формування відповідних навичок.   

      Нами був використаний програмний засіб загального призначення для створення презентацій – Microsoft Power Point, який дозволяє розробити та реалізувати універсальний вид наочності і може бути застосованим у будь-якому класі на уроці будь-якого типу.  

     Такий матеріал доцільно демонструвати учням з оптимальною на конкретному етапі роботи швидкістю, за потреби повертаючись до деяких слайдів або повторювати презентацію декілька разів.

     Розроблений та запропонований матеріал призначений для використання вчителем на уроках геометрії  в 7 та 8 класах загальноосвітніх навчальних закладів. Зміст ІКТ-супроводу відповідає діючій програмі. До кожного уроку упорядкована окрема презентація,  виключення складають лише уроки, які відведенні для проведення контрольних робіт та теми повторення навчального матеріалу. При проведенні контрольних робіт зручніше використати роздруковані окремому учневі тексти контрольних робіт, які розміщені у текстових файлах. При повторенні матеріалу вчитель може використовувати будь-які презентації курсу за потребою.

     Зміст презентацій, які пропонуються до уроків корекції знань, містять основні факти геометрії та додатковий матеріал. Їх пропонується використовувати для учнів, які впорались з контрольною роботою в повному обсязі, а також як матеріал для підготовки додаткових повідомлень та самостійного опрацювання. Матеріал створений  так, що їх можна  адаптувати до класів з різним ступенем підготовленості учнів.  У подальшій роботі планується створення електронного посібника для курсів геометрії 9, 10 та 11 класів.

      Вашій увазі пропонується презентація з електронного посібника до уроків геометрії 7 класу з теми «Вертикальні кути», та геометрії  8 класу з теми «Трапеція».

http://www.slideshare.net/rtyn343/ss-15471552

http://www.slideshare.net/rtyn343/9-13097406

      Біологічна освіта має сприяти: становленню загальної культури школяра, вихованню особистості, яка усвідомлює власну відповідальність перед суспільством за збереження життя на Землі; формуванню екологічної культури; зміцненню духовного і фізичного здоров’я кожної конкретної людини.

Мета біологічної освіти досягається у процесі вивчення шкільного предмета "Біологія”, функцією якого є формування у школярів ключових компетенцій, яких потребує сучасне життя. [3] , а сучасне життя і сучасна освіта тісно пов’язана з високими темпами розвитку та удосконалення науки й техніки, тож суспільство потребує освічених, здатних швидко навчатися і опановувати новітні технології, фахівців. Стає очевидним, що розв’язування завдань біологічної освіти тільки традиційними методами не є ефективним.

Перед біологами  постає  низка завдань:

1.     Підвищення і збереження інтересу до предмета.

2.     Засвоєння знань.

3.     Оволодіння вміннями.

4.     Застосування знань на практиці.

5.     Оволодіння навичками самостійної роботи.

     Сучасному вчителю необхідно іти в ногу з часом, опановуючи інноваційні технології навчання, потрібно розвивати набутий поколіннями досвід навчання, трансформувати його на більш сучасному рівні з учителів із задоволенням працювали б за своїми підручниками і зошитами, але не мають ні змоги, ні часу до їх написання, тому використовують той матеріал, який є і ретельно його добирають.  Нам важливо,  щоб школярі не тільки мали міцні знання з предмету, а й могли ними скористатись у нестандартних ситуаціях, які пропонуються на співбесідах та тестуванні. Тому ми повинні шукати нові підходи до викладання предмету, особливо при недостатній кількості годин та великому обсязі матеріалу.

Такими підходами у викладанні предмету є інформаційно - комунікаційні технології, що включають:

· технічні засоби (комп’ютери, комп’ютерні комплекси, мультимедійні проектори, інтерактивні дошки тощо);

· програмні засоби (системні, загального призначення, прикладне програмне забезпечення, у тому числі навчального призначення);

· засоби для під’єднання до Інтернету та забезпечення можливості повноцінної роботи в ньому (сервери, лінії зв’язку, модеми, програми пошуку різноманітних даних в Інтернеті тощо);

· спеціально створене для системи освіти інформаційне наповнення (контент) в Інтернеті;

· методичне забезпечення щодо використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій в освіті [7].

Тут на допомогу вчителю приходять різні методи навчання. Одним з таких є метод проектів у реалізації якого значну допомогу надають електронні підручники.  Метод проектів гарно реалізує дослідницьку діяльність  і вирішує перераховані вище завдання. Суть його в тому, що учні вчаться здійснювати певні дослідження, висувати гіпотези, обґрунтовувати   їх, шукати протиріччя. Таким чином в учнів відбувається формування дослідницьких вмінь. Вони формуються в процесі урочної діяльності в ході розв'язання навчально – дослідницьких завдань, які тісно пов'язані з пошуком, спостереженнями, експериментальною перевіркою та іншими методами наукового пізнання.    

      Одним з виходів науки в шкільну практику є електронний підручник. Для досягнення успішного результату саме на уроках повинна розвинутися зацікавленість учнів навчальним предметом, для цього навчання потрібно здійснювати за схемою: здивування → інтерес → запитання → пошук → роздуми → висновки.  Гідне місце в організації дослідницької діяльності та формуванні дослідницьких вмінь займає метод проектів, який здійснюється за формулою  ШІСТЬ „П” [14]

Проблема → планування (проектування) → пошук інформації → проведення дослідження → перевірка результатів → презентація (захист) (див. таблицю)

 

      Приклад проектуhttp://metodportal.net/node/5743 створений на основі місцевого матеріалу.

    

Повний текст статті (з таблицею) /VIKORISTANNYA_ELEKTRONNIKH_PIDRUCHNIKIV_NA_UROKAKH.doc 

Категорія: Мої статті | Додав: toxan14 (09.10.2017)
Переглядів: 358 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: